Hoogbegaafd met leer- en/of gedragsproblemen.

Signalen over handelingsverlegenheid bij basisschoolleraren uit Hillegersberg, Overschie en Schiebroek waren aanleiding om in augustus 2016 voor samenwerkingsverband PPO (Passend Primair Onderwijs) Rotterdam een pilot te starten voor begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Het doel: afname van handelingsverlegenheid bij leerkrachten en toename van welbevinden bij leerlingen. 

Vandaag bezocht ik basisschool De Wilgenstam in Schiebroek en nam ik een kijkje in de klas van mijn 'dubbel bijzondere' leerling. De pilot waar hij al vanaf het begin van zomervakantie ontzettend naar uit had gekeken! 

Na een periode van hard werken is het dan bijna zo ver. De welverdiende zomervakantie is in zicht! Zes weken lang geen schoolstress, op vakantie naar een ver oord en doen waar je zelf zin in hebt. De laatste weken van het schooljaar voel je de zomervibes als een coole zomerbries door het klaslokaal. Iedereen doet zijn best, maar het vasthouden van de concentratie is voor velen toch wel erg lastig.
En dan is die laatste schooldag eindelijk aangebroken. De hele school is in rep en roer. De lades worden uitgeruimd, er wordt gesjouwd met meubilair en de leerkracht wordt natuurlijk overladen met afscheidscadeaus. Vakantie! Zo snel als de kinderen op de laatste schooldag naar buiten rennen, zo snel doet de zomerdip zijn intrede.

Ja de ‘zomerdip’, het fenomeen dat kinderen in zes weken vakantie achteruitgaan in leerniveau. Sommige kinderen hebben die terugval na de eerste schoolweek alweer ingehaald, anderen doen daar één of twee maanden over. Best lang wanneer je dit laatste afzet tegen een schooljaar van 40 lesweken. 

Zomerdip op het gebied van rekenen voorkomen?
Rekenen doen we de hele dag door, dus ook in de vakantieperiode. Denk aan het meerekenen bij de kassa voor het afrekenen van de dagelijkse stokbroden & croissantjes en kaart- en andere spelletjes waarbij je moet rekenen. Maar ook aan routes uitstippelen, geld pinnen, kaartlezen, afstanden uitrekenen, aardbeien wegen in de supermarkt en raadspelletjes in de auto.

Juist doordat het rekenen onbewust en overal plaatsvindt, is het goed om kinderen daar bij te betrekken. Door dit spelenderwijs te doen en aan te sluiten bij de belevingswereld, zijn ze onbewust aan het rekenen, maar voelt het niet als leren. Kinderen zijn leergierig en verkennen graag de omgeving als onderzoekers. Rekenen blijkt eigenlijk best leuk!


“Kinderen leren graag, de hele dag door en op alle mogelijke manieren!”

Share This

Volg ons op Facebook
Follow Us