Hoogbegaafd met leer- en/of gedragsproblemen.

Signalen over handelingsverlegenheid bij basisschoolleraren uit Hillegersberg, Overschie en Schiebroek waren aanleiding om in augustus 2016 voor samenwerkingsverband PPO (Passend Primair Onderwijs) Rotterdam een pilot te starten voor begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Het doel: afname van handelingsverlegenheid bij leerkrachten en toename van welbevinden bij leerlingen. 

Vandaag bezocht ik basisschool De Wilgenstam in Schiebroek en nam ik een kijkje in de klas van mijn 'dubbel bijzondere' leerling. De pilot waar hij al vanaf het begin van zomervakantie ontzettend naar uit had gekeken! 

Meteen bij binnenkomst word ik hartelijk ontvangen door leerkracht en gedragsspecialist Jeroen Naaktgeboren. Jeroen ken ik al van de observaties in mijn klas. Een krachtige leerkracht met ontzettend veel expertise en met een vleugje positieve humor. Expertise die hij graag met mij deelt, zodat ik mijn onderwijs voor deze leerling nog beter kan inrichten. Want ook ik behoor spijtig genoeg tot de groep van handelingsverlegen leerkrachten als het gaat om de (hoog)begaafde leerlingen met leer- en of gedragsproblemen. Wat mij betreft een belangrijke hiaat waar de Pabo meer aandacht aan zou moeten besteden.

De tien kinderen van verschillende leeftijden en een aantal ouders zijn druk bezig met het oplossen van cryptische kruiswoordpuzzels. Naast de geconcentreerde blikken hebben ze er duidelijk veel plezier in. Met zijn vader aan zijn zijde, is ook mijn leerling compleet verzonken in de kruiswoordpuzzel. Het klaslokaal ziet er licht en rustig uit. Aan de muur hangt naast een aantal leersteuntjes ook een klassenmissiestatuut opgesteld vanuit de visie 'The Leader in Me'. TLIM is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier 7 gewoonten aanleert gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Het zijn de 7 gewoonten die we kennen van Stephen Covey, auteur van het bekroonde leiderschapsboek 'The 7 habits of highly effective people’. De kinderen hebben van papier een grote knikkerbaan gebouwd en er staan bakken met uitdagend materiaal op de grond.

Op het digibord staat de startopdracht van vandaag. Deze gaat over een slak die uit een put van 20 meter diep wilt kruipen. Elke dag kruipt hij 5 meter omhoog, waarna hij in de nacht weer 4 meter omlaag glijdt. Hoeveel dagen doet de slak er over om de rand van de put te bereiken? Een flinke doordenker! Voorafgaand aan de debatles wordt eerst de startopdracht opgelost. De meeste kinderen zijn uitgegaan van het verschil van 1 meter en komen tot de conclusie dat de slak er 20 dagen over doet. Een enkeling heeft verder doorgedacht en komt tot de juiste oplossing van 16 dagen. Waarna er een gezellige discussie ontstaat of het niet 17 dagen moeten zijn, want de slak moet immers nog over de rand heen kruipen. 

Tijdens de debatles worden er twee stellingen voorgelegd. De kinderen en ouders kiezen zonder de stelling al te weten een rood kaartje (tegenstander) of een groen kaartje (voorstander). Kinderen die moeite hebben met het kiezen mogen er ook twee pakken en kunnen na het bekend maken van de stelling een standpunt innemen. Aansluitend worden de regels voor het houden en het volgen van een goed debat door de kinderen herhaald. Het valt mij op dat ondanks de verschillen, deze kinderen ontzettend goed naar elkaar kunnen luisteren en aandacht hebben voor elkaar. Onder begeleiding van Jeroen wordt er flink gedebatteerd op de eerste stelling die gaat over het verbieden van Energydrinks onder de 18 jaar. De tweede stelling gaat over het voortzetten van de halfjaarlijkse Cito afname en wordt begeleid door een meisje uit de klas. Menig Kamervoorzitter zou hier jaloers op zijn. De sfeer voelt veilig en weloverwogen argumenten worden door de kinderen en de ouders ingebracht. Ook mijn leerling staat op. Krachtig en vol overgave brengt hij zijn argument in. Ergens borrelt een gevoel van trots omhoog, want zo kende ik hem nog niet. Een heus kippenvelmomentje! 

Tegen half tien is het jammer genoeg alweer tijd om afscheid te nemen. Na een stevige handdruk met mijn leerling en een grapje over zijn te kekke emoji-pantoffels, verlaat ik samen met de andere ouders de school. Ik vertel zijn vader dat ik mijn leerling sinds begin dit schooljaar nog niet eerder zo relaxed, betrokken en met een grote glimlach had gezien. Ook vader merkt dat het thuis aanzienlijk beter gaat en dat zijn zoon weer met plezier de school binnenstapt. Want hier wordt hij uitgedaagd en volledig geaccepteerd zoals hij is! 

Over een aantal weken vindt de afronding van de tweede periode van dit schooljaar plaats en wordt de voortgang van zijn deelname aan de pilot herzien. Terugfietsend naar huis blijf ik maar denken aan de vraag; Wat als de pilot voor mijn leerling voorbij is?

 

Meer lezen? Lees het artikel op romnieuws.nl

Share This

Volg ons op Facebook
Follow Us